Strategi
Pengajaran dan Pembelajaran Yang Sesuai Untuk Kumpulan Kanak-Kanak Di dalam
Matapelajaran Sains.
Berdasarkan
kepada beberapa jenis masalah pembelajaran sains di sekolah rendah yang telah
dinyatakan. Para guru harus merancang strategi pengajaran dan pembelajaran yang
sesuai agar murid-murid mendapat ilmu pengetahuan yang bermakna untuk
diaplikasikan didalam kehidupan seharian.
Strategi
pengajaran dan pembelajaran didalam kurikulum sains menekankan kepada
pembelajaran berfikrah . Pembelajaran berfikrah adalah suatu proses yang boleh
membantu murid-murid menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang akan
membantu mereka untuk membangunkan pemikiran kognitif mereka ketahap yang optimum.
Pembelajaran berfikrah mampu dicapai sekiranya para guru menggunakan salah satu
pendekatan strategi pengajaran dan pembelajaran seperti berikut:
I.
Inkuiri
dan penemuan
II.
Konstruktivisme
III.
Pembelajaran
kontektual
IV.
Pembelajaran
masteri
Para
pelajar harus didedahkan dengan kemahiran dan strategi berfikir didalam
aktiviti pembelajaranuntuk meransang perkembangan kemahiran berfikir mereka
secara kreatif dan kritis. Proses pengajaran dan pembelajaran bermatlamat untuk
membolehkan murid-murid menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan memperkembangkan
sikap saintifik dan nilai murni secara bersepadu bagi melahirkan modal insan
yang seimbang.
Aktiviti
pembelajaran juga memainkan peranan yang utama didalam meningkatkan minat
murid-murid didalam pembelajaran sains. Proses pengajaran dan pembelajaran yang
membosankan akan menjejaskan motivasi dan tumpuan para pelajar serta
mempengaruhi pencapaian mereka secara keseluruhan. Keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran bergantung
kepada kebijaksanaan guru-guru untuk merancang aktiviti pembelajaran. Pemilihan
strategi pengajaran dan aktiviti
pembelajaran hendaklah berdasarkan kepada kehendak kurikulum, kebolehan
murid,kecerdasan pelbagai murid, kemudahan sumber pengajaran danpembelajaran sertakemudahan
infrastruktur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan