Jumlah pelajar : 12 Orang
Tarikh : 19 September 2012
Masa : 8:00 - 9:00 pagi (1 jam)
Tema : Menyiasat Benda Hidup
Bidang Pembelajaran : 2. Kemandirian Spesis
Tajuk : Kemandirian Spesis Haiwan
Objektif Pembelajaran : 2.1 Memahami bahawa setiap haiwan mempunyai cara yang tersendiri untuk
memastikan kemandirian spesisnya.
Hasil Pembelajaran : Diakhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat;
1. Memberi 2 contoh haiwan yang menjaga telurnya.
2. Memberi 2 contoh haiwan yang tidak menjaga telurnya.
3. Memberi 2 contoh haiwan yang menjaga anaknya.
Strategi Pembelajaran : Konstruktivisme dan Pembelajaran koperatif
Aktiviti Pembelajaran : Penggunaan teknologi, simulasi, perbincangan dan pembentangan.
Kemahiran Proses Sains : Memerhati, menghubung kait dan meramal dan berkomunikasi.
Nilai Murni : Menyayangi benda hidup, bekerjasama, berani, yakin dan berfikir secara rasional.
Alat Bantu Mengajar : Kit Pembelajaran, komputer riba, layar putih dan pembesar suara.
Bahan bantu mengajar : Pen penanda dan kertas manila.
Fasa Pengajaran (masa) | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |||||||||||||||||||||||
Orientasi (5 minit) | Memperkenalkan tajuk | Aktiviti Pembelajaran : Simulasi 1. Guru akan meminta dua orang pelajar tampil ke hadapan dan melihat slaid yang menunjukkan gambar haiwan. 2. Pelajar 1 akan meniru bunyi haiwan tersebut. 3. Pelajar 2 akan meniru pergerakan haiwan tersebut. Soalan : 1. Apakah nama haiwan tersebut? 2. Bagaimanakah haiwan tersebut membiak? 3. bagaimana harimau menjaga anaknya? 4. Bagaimana penyu menjaga telurnya? Guru menerangkan tajuk pembelajaran pada hari ini adalah mengenai kemandirian spesis haiwan. | ABM/BBM Kit Pembelajaran (Kit 1, 2, 3 dan 4) Kemahiran Proses Sains Memerhati Berkomunikasi Nilai Murni Berani, yakin dan berfikir secara rasional. | |||||||||||||||||||||||
Pencetusan idea (20 minit) | Mengetahui pengetahuan sedia ada murid | Aktiviti Pembelajaran: Perbincangan / Pembentangan 1. Murid akan dibahagikan kepada 3 kumpulan. 2. Setiap kumpulan akan menyelesaikan tugasan yang berbeza. 3. Contoh :
| ABM/BBM Kit Pembelajaran (Kit 5,6,7 dan 8) Kemahiran Proses Sains Berkomunikasi, Menghubungkait dan meramal Nilai Murni Yakin, berfikir secara rasional, bekerjasama dan sifat ingin tahu terhadap alam sekeliling | |||||||||||||||||||||||
Penstrukturan Semula Idea (20 minit) | Mengolah idea dan mendapat murid-murid menjadi kerangka pengetahuan yang baru | Aktiviti Pembelajaran : Perbincangan 1. Guru menayangkan slaid mengenai cara-cara haiwan yang; a. Menjaga telurnya b. Tidak menjaga telurnya c. Menjaga anaknya 2. Guru membetulkan idea atau pendapat murid yang kurang tepat berdasarkan kepada pembentangan mereka. | ABM/BBM Kit Pembelajaran (Kit 9,10,11,12,13 dan 14) Kemahiran Proses Sains Berkomunikasi Nilai Murni Yakin dan berfikir secara rasional | |||||||||||||||||||||||
Aplikasi Idea (10 minit) | Mengaplikasi pengetahuan baru di dalam kehidupan seharian | Aktiviti Pembelajaran : Perbincangan Soalan Uji Minda : 1. Bagaimana cara ikan paus menjaga anaknya? 2. Murid diberi semasa selama 2-3 minit untuk berbincang di dalam kumpulan. 3. Guru menayangkan slaid dan menerangkan cara ikan paus menjaga anaknya? 4. Guru menerangkan ikan paus adalah mamalia dan menerangkan ciri-ciri mamalia. | ABM/BBM Kit Pembelajaran (Kit 15) Kemahiran Proses Sains Berkomunikasi Menghubungkait dan meramal Nilai Murni Berani, yakin dan berfikir secara rasional | |||||||||||||||||||||||
Refleksi (5 minit) |
Peneguhan | Aktiviti Pembelajaran : Perbincangan 1. Guru membimbing murid membuat kesimpulan bahawa terdapat;
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan